Calea celor 8 Adevaruri Nobile
[cele mai noi]    [cele mai citite]    [categorii]

Calea celor 8 Adevaruri Nobiledescriu mijloacele prin care se pune capat suferintei, asa cum au fost lasate de Siddhartha Gautama (Buddha). Este un ghid practic pentru dezvoltarea etica si mentala cu scopul de a elibera individul de atasamentele si iluziile sale; in final duce la intelegerea adevarului despre toate lucrurile. Impreuna cu cele 4 Adevaruri Nobile (1. Viata inseamna suferinta. 2. La originea suferintei sta atasamentul; 3. Incetarea suferintei este realizabila; 4. Calea catre incetarea suferintei) constituie esenta budismului.

Accentul se pune pe partea practica, pentru ca doar prin practica poti ajunge la un nivel ridicat al existentei si in final sa atingi iluminarea. Cele 8 aspecte ale caii nu trebuie sa fie intelese ca secvente separate ale unei etape diferite, ci ca principii interdependente care trebuie vazute in relatie unele cu celelalte.

 

1. Observarea corecta

Observarea corecta este inceputul si sfarsitul caii, si inseamna sa vezi si sa intelegi lucrurile asa cum sunt, si sa intelegi Al patrulea Adevar Nobil. Ca atare, observarea corecta este partea cognitiva a intelepciunii. Inseamna sa vezi prin lucruri, sa imbratisezi natura trecatoare si imperfecta a obiectelor lumesti si a ideilor si sa intelegi legea karmei si conditionarea karmica. Observarea corecta nu este in mod necesar o capacitate intelectuala, asa cum intelepciunea nu este doar o problema de inteligenta. In schimb, observarea corecta este atinsa, sustinuta si intarita de toate capacitatile mintii. Incepe cu insight-ul intuitiv conform caruia toate fiintele sunt supuse suferintei si se sfarseste cu intelegerea completa asupra naturii adevarate a tuturor lucrurilor. Asa cum perceptia noastra despre lume ne formeaza gandurile si actiunile, observarea corecta duce la  gandirea si actiunea corecta.

2. Intentia corecta

In timp ce Observarea corecta se refera la aspectul cognitiv al intelepciunii, Intentia corecta se refera la aspectul volitional (vointa), acel aspect al energiei mentale care controleaza actiunile noastre. Intentia corecta poate fi descrisa cel mai bine prin dedicarea catre dezvoltarea morala si mentala. Buddha a distins 3 tipuri de intentii corecte: a) intentia de a renunta, care semnifica rezistenta in fata tentatiei dorintei; b) intentia unei atitudini bune, insemnand opozitia fata de resentimente precum mania si aversiunea; c) intentia unui caracter inofensiv, insemnand sa nu fi crud, violent, agresiv si sa dezvolti compasiunea.

3. Vorbirea corecta

Vorbirea corecta este primul principiu de conduita etica din Calea celor 8. Conduita etica este privita ca un ghid pentru disciplina morala care sustine celelalte principii ale caii. Acest aspect nu este auto-suficient, totusi, este esential, deoarece purificarea mentala poate fi realizata doar prin cultivarea conduitei etice. Importanta de exprimare in contextul eticii budiste este evidenta: cuvintele pot distruge sau salva vieti, pot face dusmani sau prieteni, pot incepe un razboi sau pot crea pacea. Buddha a explicat vorbirea corecta, dupa cum urmeaza: 1) abtinerea de la un discurs fals, mai ales, pentru a nu spune deliberat minciuni si sa nu se insele prin cuvinte; 2) abtinerea de la un discurs calomnios si sa nu se foloseasca cuvinte malitioase fata de altii, 3) abtinerea de la cuvinte dure care jignesc sau ranesc pe ceilalti, si 4) abtinerea de la conversatii plictisitoare, care nu au un scop sau profunzime. Formulate pe axa pozitiva, aceasta inseamna sa spui adevarul, sa vorbesti prietenos, cu caldura, si sa vorbesti doar atunci cand este necesar.

4. Actiunea corecta

Al doilea principiu etic, Actiunea corecta, implica corpul ca mijloc natural de exprimare, referindu-se la fapte care implica actiuni corporale. Actiunile nesanatoase duc la stari de spirit nesanatoase, in timp ce actiunile sanatoase duc la o buna stare de spirit. Din nou, principiul este explicat in termeni de abstinenta: actiunea corecta inseamna 1) Abtinerea de la a face rau fiintelor, in special abtinerea de la a ucide pe cineva (inclusiv sinucidere), si de la a face rau in mod intentionat, 2) Abtinerea de la a lua ceea ce nu-ti este oferit, care include furtul, jaful, frauda, inselaciunea, si lipsa de onestitate 3) abtinerea de la comportamentul sexual gresit. Formulate pozitiv, actiunea corecta inseamna a actiona cu amabilitate si compasiune, sa fii sincer, sa respecti bunurile altora si de a avea relatii sexuale inofensive. Detalii suplimentare cu privire la sensul concret de actiune corecta pot fi gasite in “Precepte”.

5. Mijloace de trai corecte

Aceasta inseamna ca cineva ar trebui sa-si castige traiul intr-un mod drept si ca averea dobandita ar trebui sa fie obtinuta legal si pasnic. Buddha mentioneaza patru activitati specifice care dauneaza altor fiinte si ca ar trebui sa fie evitate: 1) Cea care se ocupa cu arme, 2) Cea care se ocupa cu fiinte vii (inclusiv cresterea animalelor pentru sacrificare, precum si comertul cu sclavi si prostituate), 3) Cea care lucreaza in productia de carne si macelarie, si 4) Vinderea de toxine si otravuri, cum ar fi alcoolul si droguri. Mai mult, orice alta activitate care ar incalca principiile vorbirii corecte si ale actiunii corecte ar trebui sa fie evitate.

6. Efortul corect

Efortul corect poate fi vazut ca o conditie prealabila pentru celelalte principii ale caii. Fara efort, care este in sine un act de vointa, nimic nu poate fi realizat, in timp ce efortul gresit distrage mintea de la sarcina sa, si confuzia va fi consecinta lui. Energia mentala este forta din spatele efortului corect; ea poate sa apara in oricare dintre starile sanatoase sau nesanatoase. Acelasi tip de energie care alimenteaza dorinta, invidia, agresiunea si violenta poate de cealalta parte sa alimenteze auto-disciplina, onestitatea, bunavointa, si bunatatea. Efortul corect este detaliat in patru tipuri de eforturi asezate in ordine ierarhica care duc catre perfectiune: 1) efortul care duce la aparitia starilor de bine 2) Renuntarea la starile nesanatoase care deja au aparut, 3) Sa dezvolti starile sanatoase care nu au aparut inca 4) Mentinerea si perfectionarea starii echilibrate aparute deja.

7

. Atentia corecta

Atentia corecta este capacitatea controlata si perfectionata de cognitie. Acesta este abilitatea mentala de a vedea lucrurile asa cum sunt, cu constienta, limpede. De obicei, procesul cognitiv incepe cu o impresie indusa de perceptie sau de un gand, dar el nu ramane la impresia simplista. In schimb, noi aproape intotdeauna conceptualizam impresiile senzoriale si gandurile imediate. Noi le interpretam si le analizam in raport cu alte ganduri si experiente, care in mod natural merg mult mai departe de impresia initiala. Mintea postuleaza apoi concepte, se alatura conceptelor construite, si tese aceste constructii in scheme complexe de interpretare. Toate acestea se intampla cand esti doar pe jumatate constient, si, ca rezultat de multe ori vom vedea lucrurile ca fiind tulburi/haotice. Atentia Corecta este ancorata in perceptia clara/limpede si patrunde prin impresii fara sa fie dusa de val.

Atentia Corecta ne permite sa fim constienti de procesul de conceptualizare intr-un mod in care observam activ si controlam si directia in care gandurile noastre se indreapta. Buddha a reprezentat acest lucru ca fiind cele patru baze ale atentiei: 1) contemplarea corpului, 2) contemplarea sentimentului (repulsiv, atractiv, sau neutru), 3) contemplarea starii de spirit, si 4) contemplarea fenomenelor.

8. Concentrarea corecta

Al optulea principiu al Caii, Concentrarea corecta, se refera la dezvoltarea fortei mentale care apare firesc in constienta, desi la un nivel relativ scazut de intensitate, si anume de concentrare. Concentrarea in acest context, este descris ca o claritate a mintii, insemnand o stare in care toate facultatile mentale sunt unificate si indreptate spre un anumit obiect. Concentrare corecta in scopul de a intelege Calea celor opt inseamna concentrare sanatoasa, si anume concentrarea pe ganduri si actiuni sanatoase/bune. Metoda budista de alegere a dezvoltarii concentrarii corecte este prin practica meditatiei.

(sursa: http://www.consultanta-psihologica.com)

Copyright: © psiholog-cosminbalasa.ro | Toate drepturile rezervate

Muzica de fundal este dezactivata.
Pentru a activa muzica pentru paginile site-ului, apasati imaginea de mai sus;
ulterior, daca doriti, puteti dezactiva aceasta optiune.