Confort psihologic la sfârşit de an
[cele mai noi]    [cele mai citite]    [categorii]

Sărbătorile de iarnă se apropie.

În timp ce unele persone privesc în perspectivă petrecerile şi oportunităţile noului an,  altele evaluează evenimentele retrospectiv . Pare firesc să ne alocăm la finele anului un moment  al bilanţului şi al împlinirii dorinţelor. Mass-media trec în revistă ceea ce s-a întâmplat sau a lipsit şi este deci de înţeles că mulți facem la fel.

Dacă ne găsim însă întro dispoziţie depresivă, riscul apare în subevaluarea  propriilor realizări. Analiza repetată accentuează starea existentă şi dă naştere unui comportament ruminativ. 

            Persoanele cu această tendinţă revin asupra problemelor fie mental, fie în discuţie cu alte persoane, însă nu emit niciun plan clar spre depăşirea sau rezolvarea lor. Apare în plus predispoziţia spre autocritică şi pesimism.  De multe ori obiceiul frământării anumitor idei şi depresia merg mână în mână. “Rumegarea” hrănește depresia și vice-versa, fapt care face din prezenţa celor două un amestec „toxic”.

De mare importanţă este să realizăm momentul în care să ne oprim. Adevărata dificultatea apare atunci când şirul gândurilor persistă, în timp ce concluzia nu ne duce nicăieri- sau chiar ne face să ne simţim rău-  şi cu toate acestea nu putem să renunţăm la el. 

Întrun astfel de blocaj,  următoarele sugestii pot fi de ajutor:

Anticipaţi.  Faceţi un plan pentru a minimiza apariţia ruminaţiei. Începeţi observând în ce momente intervine, ce o favorizează şi ce îi întreţine manifestarea.

Puneţi-vă întrebarea  “De ce?” şi nu "De ce eu?”. Încearcaţi să nu reveniţi  la aspectele ce vizează neajunsurile. Aduceţi  în gândirea dumneavoastră  motivele pentru care aspectele pe care le-aţi dorit nu s-au întâmplat.

Treceţi la acţiune . Întreabaţi-vă ce puteţi schimba efectiv. Acţionaţi!

Implicaţi-vă în activităţi captivante. Când vă observaţi recăderea în obiceiul de ruminare, faceţi o plimbare sau mergeţi  la sala de sport. Exerciţiile de distragere a atenţiei dau şi ele rezultate bune.

Fiţi exacţi.  E util să decideţi ce veţi face în mod concret. Nu au efect formulările  generale cum ar fi “o să devin o persoană plăcută”. Alternativa  poate fi de exemplu  "nu voi țipa la copii".  În loc de "voi slăbi şase kilograme"  putem folosi  "voi mânca doar o felie de pâine la masă ".

Notaţi ce aşteptări aveţi. Decideţi dacă acestea sunt realiste. Dacă nu sunt, asta nu înseamnă să renunți în totalitate la obiectiv. Puteţi să îl împărţiţi  în mai multe etape de lucru.

Observaţi atmosfera generală de “voie-bună” a sărbătorilor . Prin natura ei endemică, bucuria dispersează şi are efect de contaminare. 

 

Psih. Cosmin Bălaşa

Copyright: © psiholog-cosminbalasa.ro | Toate drepturile rezervate

Muzica de fundal este dezactivata.
Pentru a activa muzica pentru paginile site-ului, apasati imaginea de mai sus;
ulterior, daca doriti, puteti dezactiva aceasta optiune.