Cum Sa Treci Peste O Despartire
[cele mai noi]    [cele mai citite]    [categorii]

Despartirile pot fi unele dintre cele mai dureroase evenimente ale vietii, si cu toate acestea ele fac parte din experienta de a fi om. Fie ca esti la varsta adolescentei sau mai tarziu in viata, fie ca ti-ai dorit aceasta despartire sau nu, tot va exista o perioada de “doliu”, o perioada nu tocmai usoara dar esentiala in dezvoltarea ta personala.

Menirea acestui articol nu este aceea de a te scuti de durerea perfect normala pe care o simti, ci de a iti oferi un sprijin in parcurgerea unei etape importante din viata ta.

De ce spun ca este importanta? Pentru ca schimbarile prin care treci dupa terminarea unei relatii in care ai investit multe sentimente, timp si planuri, sunt decisive pentru cursul vietii tale de acum inainte si pentru cum vor arata relatiile pe care urmeaza sa le ai. Si cum nu ai cum sa te impotrivesti starii de schimbare permanenta in care te afli, o poti macar intoarce in favoarea ta prin a o transforma intr-un proces constient.

  • Un prim impuls ce il poti resimti dupa o despartire este acela de a face ceva, orice, pentru a nu te mai simti asa. Cu toate acestea, daca vei incerca sa iti urmezi acest impuls, exista mari sanse sa nu faci altceva decat sa acumulezi si mai multa amaraciune si frustrare, observand ca nu ai cum sa eviti starea de rau. Mai exista posibilitatea ca, in caz ca te incapatanezi si mai mult sa eviti acceptarea realitatii curente, sa reusesti sa schimbi ceva la suprafata, sa iti “pacalesti” mintea ca nu suferi, dar cu pretul de a iti amorti si ignora existenta unor sentimente cat se poate de reale care, nerecunoscute, nu isi pot gasi rezolvarea si care te vor afecta in multe situatii importante pentru tine. A-ti accepta starea de suferinta cu tot ce implica ea nu echivaleaza cu a te lasa subjugat de neputinta, ba din contra, iti ofera sansa de a iti explora sufletul, sentimentele si prioritatile in viata. A iti da voie sa plangi dupa acele lucruri care iti lipsesc si care ti-au fost dragi in timpul relatiei inseamna a iti lua la revedere de la trecut intr-un mod corespunzator. Parcurgerea acestei etape iti va permite sa ajungi sa ai incredere in viitor si in abilitatea de a fi fericit. Pe masura ce vei lucra cu furia si tristetea, le vei inlocui cu noi interese, planuri pozitive si cu o buna imagine de sine. Nu te grabi sa treci la urmatoarea etapa si nu te astepta ca daca o zi a fost mai buna si restul vor fi la fel; mai degraba ia acea zi ca pe un semn ca lucrurile incep sa se indrepte, ramanand constient de faptul ca este posibil ca inca sa mai ai un drum lung de parcurs.
  • Sentimentele si reactiile ce izvorasc din terminarea unei relatii te pot impinge catre izolare si inactivitate. Pentru a evita sa intri in depresie, vorbeste despre sentimentele tale cu cei apropiati sau cauta un grup de suport pentru persoane care tocmai au iesit dintr-o relatie. Simplul fapt ca vezi ca si altii trec prin situatii similare, tu te poate ajuta sa nu te mai simti atat de singur si neinteles. Implicandu-te in problemele altora s-ar putea sa te trezesti dandu-ti niste solutii uimitoare la propriile framantari.
  • Desi este normal sa regreti si sa iti fie dor, nu uita ca scopul final este sa mergi mai departe cu viata si planurile tale si sa devii independent de fosta relatie. Evita sa iti cauti fostul partener chiar daca iti este dor si chiar daca iti propune sa va vedeti. In majoritatea cazurilor este aproape imposibila o simpla relatie de prietenie intre fostii parteneri, iar mai mult de atat implica prea multe complicatii care nu fac altceva decat sa intarzie vindecarea. Daca amandoi va doriti sa puteti avea o relatie de prietenie undeva in viitor, o perioada de pauza va poate ajuta sa va adaptati noului stil de viata si sa va pierdeti identitatea de cuplu.
  • Accepta ca sunt niste intrebari la care probabil nu o sa gasesti nici un raspuns, sau ca raspunsul pe care-l vei gasi nu va fi cel pe care ti-l doresti. Realitatea este ca oricine se poate schimba drastic, pana si persoana cu care ai fost intr-o relatie de lunga durata. Cand simti ca incepi sa te lasi cuprins de intrebari obsesive de genul “de ce” sau “daca”, aminteste-ti de scopul tau final: acela de a iti vindeca ranile.
  • Cauta activitati care-ti sunt benefice: apuca-te de un curs, fa sport, mananca mai sanatos, calatoreste, citeste, creeaza, mergi la masaj sau la un concert. Cu cat te vei simti mai bine in propria piele, cu atat mai usor iti va fi sa te desprinzi de trecut.
  • Dupa ce au trecut mai multe luni de la despartire si te simti pregatit sa evaluezi intreaga relatie, asa cum a fost ea, dar si pe tine, urmatoarele intrebari ar putea sa iti fie de folos: Care au fost cele mai bune momente ale relatiei? Dar cele mai rele? Care au fost trasaturile pe care le-ai admirat la fostul partener? Dar cele care nu ti-au placut? Cum ati contribuit fiecare dintre voi la agravarea problemelor? Care crezi ca sunt cele mai importante greseli pe care le-a facut fostul partener? Care sunt cele mai mari greseli facute de tine? Care sunt lucrurile pe care n-ai avut niciodata sansa sa i le spui? Pentru ce ai vrea sa-i multumesti, pentru ce ai vrea sa-i ceri iertare si pentru ce ai vrea sa te ierte? Multora le este mai usor sa raspunda la aceste intrebari in scris, din cauza volumului mare de informatie si a fluentei pe care o au gandurile cand sunt scrise. In plus, asa vei putea sa recitesti aceste ganduri ori de cate ori simti ca ar mai fi ceva de adaugat, sau chiar peste ani pentru a iti aduce aminte de aceasta perioada a vietii tale.

 

(sursa: http://www.psihosuport.ro)

Copyright: © psiholog-cosminbalasa.ro | Toate drepturile rezervate

Muzica de fundal este dezactivata.
Pentru a activa muzica pentru paginile site-ului, apasati imaginea de mai sus;
ulterior, daca doriti, puteti dezactiva aceasta optiune.